Bratislava
25. apríla (TASR) - Príjazdový turizmus na Slovensku rastie a Slovensko
sa stáva pre viaceré zahraničné krajiny obľúbenou destináciou. Uviedol
to generálny riaditeľ Slovakia Travel Matej Fekete s tým, že cieľom
organizácie je navyšovať podiel zahraničnej klientely na celkovom počte
návštevníkov Slovenska.
„Príjazdový turizmus síce rastie a pre viaceré zahraničné krajiny je
Slovensko obľúbenou destináciou, stále však v tejto oblasti vidíme
rezervy a možnosť napredovať. Cestovný ruch je totiž dôležitou súčasťou
ekonomiky každého štátu, jeho podstatnou zložkou sú okrem domácej
klientely aj hostia zo zahraničia. Naším primárnym cieľom je preto
navyšovať podiel zahraničnej klientely na celkovom počte návštevníkov
Slovenska. Tešia nás rastúce čísla príjazdového turizmu, máme regióny,
ktoré vykazujú skutočne dobré výsledky. Vidíme však aj lokality, ktoré
sú návštevníkmi nie príliš objavené a tu vieme situáciu zlepšiť,“ priblížil Fekete.
V minulom roku sa na Slovensku ubytovalo vyše 5,9 milióna hostí, ktorí
tu strávili vyše 15 miliónov prenocovaní. Najviac návštevníkov prišlo
vlani z Česka, nasledovalo Poľsko, Nemecko, Maďarsko a Ukrajina.
„Zaujímavé sú aj údaje o vývoji počtu turistov z niektorých
vzdialenejších krajín. Výrazný, až 131-percentný nárast, napríklad
evidujeme pri hosťoch z Číny. Kým v roku 2023 ich k nám zavítalo niečo
cez 9500, vlani to už bolo viac ako 22.000,“ doplnil Fekete s tým, že pozitívne sa vyvíja aj príjazdový turizmus z ďalších ázijských krajín.
Domáci i zahraniční turisti vlani najčastejšie navštevovali Bratislavu.
Navštevovanými lokalitami boli aj Košice a Vysoké Tatry. Obľúbené boli v
minulom roku tiež Demänovská dolina, Liptovský Mikuláš, Štrba,
Bešeňová, Poprad a Piešťany.
V minulom roku pribudlo 234 ubytovacích zariadení cestovného ruchu,
dovedna ich je 5265. Viac ako štvrtina sa nachádza v Žilinskom kraji.
Ubytovacie zariadenia vlani podľa Štatistického úradu (ŠÚ) SR
zaznamenali tržby takmer 613 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty
(DPH). V porovnaní s rokom 2023 ide o zvýšenie približne o 9 %. Domáci
návštevníci sa na celkových tržbách podieľali na úrovni vyše 60 %.